Siitä tulee studio
Odottaminen on joskus yhtä helvettiä. Sain maanantaina koottua tilaamani studiovermeet työhuoneen pöydälle. Monitorit, äänikortti ja aikaisemmin hankittu MIDI-koskettimisto ovat siis jo paikoillaan – odottamassa.
En luonnollisestikaan voinut tyytyä vain katselemaan uusia laitteita vaan asensin edellisen mahalaskun jälkeen tyhjänä olleelle koneelle Logic Expressin kokeiluversion ja lähdin työstämään GarageBandilla tekemiäni raakileita. Kaikki sujui kuin tanssi pari ensimmäistä iltaa, kunnes tänään kone sitten päätti taas kerran tiltata totaalisesti. Tämä tietysti oli odotettavissa koska tiesin että levy oli rikki ja näin on käynyt tänä aikana jo monta kertaa. Nyt on kuitenkin entistä suurempi vitutus kun tietää mistä jää paitsi.
Odotettavissa lienee kuitenkin lukemattomia nautinnollisia öitä Logicin parissa. Lyhyen tutustumisen jälkeen kokonaisuus on perusteiltaan jo hyvin hanskassa. Edesmenneessä studiossamme oli käytössä saman ohjelman vanhempi pro-versio ja luonnollisesti hyvin paljon laajempi ja monimutkaisempi ympäristö. Osasin käyttää sitä juuri sen verran, että sain systeemin päälle ja nauhoitettua räpellyksiäni mikserin läpi levylle. Sen verran niistä ajoista on vielä muistissa, että uusi Logic tuntuu perusteiltaan tutulta ja esimerkiksi tietyt miksauksen perusteet tulivat kuin selkärangasta.
Behringerin isommat Truthit ovat aavistuksen ylimitoitetut tähän työhuoneeseen, mutta sointi on kyllä kohdallaan. Saundi on armottoman tarkka ja kahdeksan tuuman bassoelementit tekevät siitä sen verran tukevan, että subbaria ei todellakaan jää kaipaamaan. En ole lyhyitä koekuunteluja lukuunottamatta juurikaan päässyt kuulemaan erilaisia monitoreja, mutta hintaansa nähden Truthit soivat upeasti. Isompiin Geneleceihin verrattuna ääni on toki varsin kolkko ja tunteeton, mutta harrastajan näkökulmasta lohdullista on se, että yhden Genen hinnalla näitä saa neljä paria.
Rolandin Edirol-brändätty pieni mobiiliin äänitystyöhön soveltuva FA-66 on loistava äänikortti. Kaksi balansoitua sisääntuloa kohtuullisella etuasteella ja lähes nollalatenssin monitorointi paluukanavasta. Kanavia on yhteensä kuusi kumpaankin suuntaan ja resoluutiota (24 bit/192 kHz) riittää vaikka ihan tositoimiin asti. Neutric-liitännöillä varustettujen pääsyöttöjen etuaste on tehottomampi kuin olisin toivonut. Käytännössä sekä kitaralle että mikrofonille tarvitsee vahvistimen ellei halua pelleillä hyvin kauaksi nollatasosta jäävän signaalin kanssa jälkikäteen. Phantom on tarjolla karvalakkityyliin joko kumpaankin tai ei kumpaankaan, mutta tämä ei käytännössä ole mikään ongelma edes samanaikaisesti nauhoitettaessa jos kitaran liittää tavallisella 6,5mm plugilla. Kitaralle ja bassolle on myös Hi-Z suodin ja tarjolla on lisäksi analoginen limitteri kaikille kanaville. Limitterin saa onneksi kytkettyä pois päältä, sillä ainakin omien kokeilujeni perusteella Logicin tarjoamat pluginit hoitavat hommansa paremmin.
Kaikenkaikkiaan FA-66 on erittäin toimivalta vaikuttava pakkaus. Ostoslistalla on seuraavaksi kunnollinen (putki)etuvahvistin ja isokalvoinen konkkamikki jotta vehkeestä saa otettua kaiken irti. Kitaravahvistimen korjaus on samaten pakollinen liike. Logicin uskomattoman laajaan kokonaisuuteen yhdistettynä tämä harrastus on nyt melko hyvällä pohjalla.
Vielä kun osaisi soittaa, laulaa, tai säveltää.